Канрё Санчин и Сакияма Таттоку / Kanryou Sanchin and Sakiyama Tattoku
(На фото в первом ряду, четвертый слева Сакияма Таттоку, во втором ряду третий слева Яги Мэйтоку, оба ученики Мияги Тёдзюна в довоенное время)
(с) Павел Демьянов 07.10.2020
Article is bilingual, English text below.
На сегодняшний день в разных додзё Годзю-Рю встречается множество версий ката Санчин. В основном все версии можно разделить на две части, Санчин и Санчин-Дай-Ни (Санчин номер два), при этом говоря о Санчин-Дай-Ни имеют в виду версию, которую практиковал Хигаонна Канрё, с двумя разворотами. Более новую версию, которая состоит из трех шагов вперед и трех назад в данной заметке касаться не будем.
Санчин Дай-Ни, или Санчин с разворотом, или Канрё Санчин или просто Санчин (в направлениях Хига и Яги чаще всего практикуют только его) исполняется по-разному, с разным числом шагов вперед, с разным числом шагов назад.. постараемся пролить свет на то, какой была форма при Хигаонна Канрё и помогут нам в этом представитель довоенной школы Годзю-Рю Сакияма (Сенаха) Таттоку и школа Тоон-Рю.
В то время, когда я начал изучать Тоон-Рю я удивился, что Санчин Тоон-Рю по своей форме полностью совпадает с тем, что я выучил у своего учителя, Сенаха Шигетоши сенсея:
- начало из учихачидзи дачи;
- три шага вперед;
- быстрый разворот;
- три шага вперед;
- быстрый разворот;
- один шаг вперед;
- один шаг назад.
Обе версии ката Санчин выполняются со сжатыми в кулаки руками, отличия только в динамике, дыхании и кихоне.
В беседе со мной, известный представитель Сито-Рю России, Георгий Тотибадзе сенсей, заметил, что в старой книге Мабуни Кенва он тоже видел эту версию Санчин и в конце так же был один шаг назад с Маваси Укэ.
Я спросил сенсея Сенаха Шигетоши, как так получилось, что в его школе Санчин максимально совпадает с версией Тоон-Рю, на что тот ответил, что у него есть документ от его дяди, Сакияма Таттоку. Письмо — часть корреспонденции между Сакияма Таттоку и Мияги Тёдзюном, где Мияги сенсей объяснял своему ученику, как правильно выполнять ката Санчин. Со временем документ был передан племяннику.
[Добавлю для тех, кто не очень хорошо знаком с иcторией каратэ, что:
- Кёда Дзюхацу ( создатель Тоон-Рю),
- Мияги Тёдзюн (создатель Годзю-Рю),
- Мабуни Кенва (создатель Сито-Рю)
все являлись учениками мастера Хигаонна Канрё и именно у старых представителей трех стилей надо искать сходства для понимания того, каким был Санчин.]
Таким образом, три источника (два письменных документа и совпадение эмбусен с Тоон-Рю) указывают на то, каким был старый Санчин.
Для того, чтобы лучше понять, о том, что происходило во времена ученичества Сакияма Таттоку приведу еще одну фоторгафию, достаточно прочитать имена людей, запечатленных на фото, участников Наха Каратэ Кенкюкай.
(Второй ряд, слева направо: Хига Сэйко, Табару Тайзо, Мабуни Кенва, Мияги Тёдзюн, Кёда Дзюхацу, Синзато Дзинан, Мадамбаси Кейо.
Третий ряд, слева направо: Азама (Нандзё), Суки, неизвестный, Накаима Генкай, Яги, Неизвестный, Сенаха (Сакияма) Таттоку, неизвестный)
О том, как Синзато Дзинан привел Сакияма Таттоку и его друзей заниматься к Мияги Тёдзюну можно почитать в воспоминаниях Накаима Генкаи.
English Version.
(In the photo in the first row, fourth from the left Sakiyama Tattoku, in the second row third from the left Yagi Meitoku, both students of Miyagi Chojun in the pre-war period)
Today, in various Goju-Ryu dojos, there are many versions of the Sanchin kata. Basically, all versions can be divided into two parts, Sanchin and Sanchin-Dai-Ni (Sanchin number two), while speaking of Sanchin-Dai-Ni people mean the version that Higaonna Kanryo practiced, with two turns. We will not touch on the newer version, which consists of three steps forward and three steps back.
Sanchin Dai-Ni, or Sanchin with turns, or Kanryo Sanchin, or simply Sanchin (in the Higa and Yagi lines, only it is most often practiced) is performed in different ways, with a different number of steps forward, with a different number of steps back .. let’s try to shed light on what was the form in times of Higaonna Kanryo and the representative of the pre-war school of Goju-Ryu Sakiyama (Senaha) Tattoku and the Touon-Ryu school will help us in this.
At the time when I started to study Touon-Ryu, I was surprised that Sanchin of Touon-Ryu in its form completely coincides with what I learned from my teacher, Senaha Shigetoshi Sensei:
- beginning from the uchihachiji dachi;
- three steps forward;
- fast reversal;
- three steps forward;
- fast reversal;
- one step forward;
- one step back.
Both versions of the Sanchin kata are performed with hands clenched into fists, the only differences are in dynamics, breathing and kihon.
In a conversation with me, a well-known representative of Shito-Ryu Russia, Georgy Totibadze sensei, noticed that in the old book of Mabuni Kenwa he also saw this version of Sanchin and at the end he also took one step back with Mawashi Uke.
I asked Senaha Shigetoshi sensei how it happened that in his school Sanchin matches the version of Toon-Ryu as much as possible, to which he replied that he had a paper of his uncle, Sakiyama Tattoku. The letter is part of the correspondence between Sakiyama Tattoku and Miyagi Chojun, where Miyagi Sensei explained to his student how to correctly perform the Sanchin kata. Over time, the document was transferred to his nephew.
[I will add for those who are not very familiar with karate history that:
- Kyoda Juhatsu (creator of Touon-Ryu),
- Miyagi Chojun (creator of Goju-Ryu),
- Mabuni Kenwa (creator of Shito-Ryu)
all were students of the master Higaonna Kanryo and it is among the old representatives of the three styles that one should look for similarities in order to understand how Sanchin was.]
Thus, three sources (two written documents and the coincidence of the embusen with the Touon-Ryu) indicate what old Sanchin was like.
In order to better understand how it was during Sakiyama Tattoku’s apprenticeship, I will cite one more photo, it is enough to read the names of the people captured in the photo, the participants of Naha Karate Kenkyukai.
(Second row, from left to right: Higa Seiko, Tabaru Taizo, Mabuni Kenwa, Miyagi Chojun, Kyoda Juhatsu, Shinzato Jinan, Madambashi Keio.
Third row, from left to right: Azama (Nanjo), Suki, unknown, Nakaima Genkai, Yagi, Unknown, Senaha (Sakiyama) Tattoku, unknown)
How Shinzato Jinan brought Sakiyama Tattoku and his friends to study with Miyagi Chojun can be read in the memoirs of Nakaima Genkai.