Печчурин и Супаримпэ/ Pecchurin and Suparimpe

Pecchurin_suparimpei

(с) Павел Демьянов/ Pavel Demyanov 14.01.2020

Заметка о различиях ката Печчурин Тоон-Рю и Супаримпэ Годзю-Рю.

The article is about the differencies in Touon-Ryu kata Pecchurin and Goju-Ryu Kata Suparimpe. One can find English text below.

Москва/Moscow 2020

Многие представители Каратэ, которые интересуются историей и корнями своей школы слышали от учителей или читали в книгах про мастера Кёда Дзюхацу и его школу Тоон-Рю. Школа относится к ветви современного Наха-Тэ, и является родственной стилям Годзю-Рю, Уэчи-Рю и Сито-Рю. И это неудивительно, потому как мастера Кёда Дзюхацу, Мияги Тёдзюн и Мабуни Кэнва, были учениками одного учителя, того, кого называли “Божественный Кулак” (Кэнсэй), — Хигасионна Канрё.

Из книг, историй и интервью известно, что Хигаонна Канрё передал сенсею Кёда 4 Ката, а именно: Санчин, Сэйсан, Сансэру и Печчурин. Однако, Мияги Тёдзюн в своей школе Годзю-Рю использовал название Супаримпэ.

Тоон-Рю очень закрытый стиль, с запретом на съемку любых видео, и с запретом в обучении нового ката до тех пор, пока учитель не будет удовлетворен исполнением предыдущего. В современной системе Тоон-Рю Печчурин стоит на девятом по счету месте из десяти изучаемых ката, а это выливается в то, что прикоснуться к Печчурин можно только с серьезным подходом к изучению школы.

На сегодняшний день, на Окинаве, существует путаница с названиями этой формы. В разных направлениях (Годзю-Рю, Сито-Рю, Рюэй-Рю) используется название Печчурин или Супаримпэ. Но если сравнить эти формы, то при незначительных различиях, это будет одно и то же ката. Путаница была и ранее. Ниже приведен перевод отрывка статьи про Тоон-Рю из Геккан Каратэ До (англ. перевод Филип Коньёкрад), где Канзаки Шигеказу, 3 Соке Тоон-Рю, говорит про это ката:

«Примерно в 1965 году (40 г. эры Сёва) меня пригласили посетить памятную демонстрацию, проводимую Сатоси Мори Сэнсэем, который открыл каратэ додзё Дзинбукан (Годзю-рю) в городе Оита, префектура Оита. В то время в энбу (на демонстрации) было Супаринпэ.

Я думал, что Супаринпэ и Печчурин из Тоон-рю — это одно и то же ката. Однако после демонстрации, когда я сообщил Кёда-сэнсэю: — «Это ката отличалось от нашего ката Печчурин», лицо Кёда-сэнсэя изменилось: “Канзаки-кун! Хигаонна Но Танме учил нас Печчурин. Годзю-рю Супаринпэ — это Супаринпэ, а Печчурин это Печчурин”.

Кёда сенсей никогда не называл его Супаринпэ, ката называли только Печчурин.»

Для того, чтобы рассеять сомнения у людей, которых можно убедить разумными доводами, постараемся провести небольшое сравнение двух ката: Печчурин Тоон-Рю и Супаримпэй Годзю-Рю. Следует отметить, что эти знания идут не из книг, а напрямую от мастеров, передающих традицию.

Далее, если где-то не указано, мы будем адрессовать Печчурин к Тоон-Рю, а Супаримпэ к Годзю-Рю.

Названия:

壱百零八 (один сто ноль восемь) — Супаримпэ;

百步连 (последовательность из ста шагов) — Печчурин.

В сравнении ката будем оперировать такими терминами как Эмбусен, Кихон  и Ими.

Краткое описание терминов для тех, кто ими не владеет:

  • Эмбусен — можно описать как “рисунок ката”, т.е. передвижения и развороты, количество шагов;
  • Кихон — основы, в данном случае, манера выполнения техники с учетом особенности школы;
  • Ими — смысл, заложенный в движения.

Эмбусен. 

Ката Печчурин Тоон-Рю и ката Супаримпэ Годзю-Рю можно разбить на две части. Первая часть будет совпадать у обоих ката по количеству и направлению шагов и разворотов, хотя некоторые стойки различаются (про техники поговорим позже).

Различия обоих ката начинаются, после четырех проходов в разных направлениях (в виде креста) с Иппонкен  и разведением рук в стороны, наподобие двойного гедан бараи.

С этого момента и до конца формы Супаримпэ происходит четыре разворота на 180 и один круговой удар ногой на 360. В Печчурин же, производится один разворот на 180 и один круговой удар ногой на 180. При этом  количество шагов в Печчурин (там, где он начинает расходиться с Супаримпэ) на 7-9 меньше. Интересное совпадение, “100 шагов” на 8 шагов короче, чем “108”.

Кихон.

Динамика исполнения ката Печчурин, и ката Супаримпэ, сильно отличается.

Если говорить о базовых техниках, все стойки Годзю-Рю присутствуют в Тоон-Рю. Однако, в несколько ином виде. Например, Зенкуцу дачи всегда в полоборота (Ханми), в отличии от фронтальной стойки Годзю-Рю. А в Некоаси дачи, нога подтягивается так близко, что пяткой касается лодыжки другой ноги. 

При сравнении ката Печчурин и ката Супаримпэ, не будем принимать внимание  различие в исполнении самих стоек или техник, следует различать только принципиально разные позиции и техники. Например, в первой части ката Печчурин (в некоторых техниках) имеется Зенкуцу Дачи, в то время как при выполнении тех же техник в ката Супаримпэ действие производится в Санчин Дачи. Кроме того, в Печчурин присутствует стойка Сэйсан Дачи, которая отсутствует в ката Годзю-Рю Супаримпэ. 

Ими.

Люди, которые занимаются традиционными школами могут заметить, что в старых формах смысл движений и их прямое исполнение в ката очень близки, особенно это заметно в школе Уэчи-Рю, в меньшей степени — в Годзю-Рю.

В Тоон-Рю, явные техники (Кайсю 開手 ) ката, как и в Уэчи-Рю, легко прослеживаются. Если мы видим блок, то это блок, если мы видим болевой замок, то это он и т.д. Не будем фантазировать о том, что в ката не представлено, развитие может быть какое угодно, сосредоточимся на самих движениях ката.

Приведем пару примеров:

  • В начале ката Супаримпэ присутствует Хики Укэ + Нукитэ (одна рука тянет, другая бьет пальцами). В Печчурин, в этом месте, толкающий резкий блок и удар Сюто-учи;
  • В момент, когда в Супаримпэ Некоаси + маваси укэ+тора гучи, в Печчурин идет захват руки с ударом костяшками в болевые места; 
  • В Супаримпэ присутствуют техники, которых нет в Печчурин, как например нукитэ после подскока (аналогично тому, что происходит в Годзю-Рю Сэйсан до Сан-Рен-Цуки). Этот “кусок ката” отсутствует в Печчурин;
  • И в Печчурин присутствуют техники, отсутствующие в ката Супаримпэ.

Таким образом, в двух формах различный кихон, различные техники, различное число шагов. И тем не менее, ката имеют длинную схожую часть, что видимо и вызывает путаницу. 

Итоман Моринобу в списке ката в книге «Тоди Дзюцу но Кенкю» от 1934г. среди прочих приводит следующие ката: Супаримпэ Сё, Супаримпэ Дай и Печчурин; что также ложится на чашу весов в пользу того, что это два различных ката.

В целом, Супаримпэ отличается от Печчурин примерно так же, как два фото в начале данной заметки.

После того, как Кёда Дзюхацу переселился на Кюсю, на Окинаве оставался один из его старших учеников, Ираха Чоко, но с уходом из жизни вместе с ним с Окинавы пропал и Печчурин, и как отголосок, осталось лишь название, которым в некоторых додзё все еще называют Супаримпэ.

 

English version of the article for my international friends. (Sorry for my English)

Many of the karate practitioners who are interested in the history and roots of their school have heard from teachers or read from the books about master Kyoda Juhatsu and his Touon-ryu school. The school belongs to the branch of modern Naha-te, and is akin to the styles of Goju-ryu, Uechi-ryu and Shito-ryu. And this is not surprising, because Kyoda Juhatsu, Miyagi Chojun and Mabuni Kenwa, were students of one teacher, the one who was called the “Divine Fist” (Kensei), Higashionna Kanryo.

From books, stories and interviews, it is known that Higaonna Kanryo transmitted 4 Katas to Kyoda Sensei, namely: Sanchin, Seisan, Sanseru and Pecchurin. However, Miyagi Chojun used the name Suparimpe in his Goju-Ryu school.

Touon-ryu is a very closed style, with a ban on shooting any videos, and with a ban on learning a new kata until the teacher is satisfied with the performance of the previous one. In the modern Touon-Ryu system, Pecchurin is in ninth place out of ten studied kata, and this leads to the fact that one can touch Pecchurin only with a serious approach to studying the school.

Today, in Okinawa, there is confusion with the kata names. In different branches (Goju-Ryu, Shito-Ryu, Ryuay-Ryu) the name Pechchurin or Suparimpe is used interchangeably. But if you compare these forms, then with minor differences, it will be one and the same kata. There was also a confusion before. The following is a translation of an excerpt from an article about Touon-ryu from Gekkan Karate Do (English translation by Filip Konjokrad), where Kanzaki Shigekazu, 3 Soke Touon-ryu, says kata about this:

“Around 1965 (showa 40), it was when I was invited to visit the commemorative demonstration held by Satoshi Mori sensei, who opened the karate dojo Jinbukan (Goju Ryu) in Oita City, Oita Prefecture. At that time, there was a Suparimpei in the enbu.

I thought that Suparimpei and Pechurin of Touon-Ryu were the same kata. However, from the commemorative demonstration, when I reported to Kyoda sensei that “this was different from our Pecchurin”, Kyoda sensei’s face changed. Kanzaki-kun! Higashionna no tanme instructed as Pecchurin. The Goju-Ryu Suparimpei is Suparimpei and Pecchurin is Pecchurin. Kyoda sensei never called it Suparimpei, it was only instructed as Pecchurin.“

In order to dispel doubts from people who can be convinced by reasonable arguments, we will try to make a small comparison of two kata: Pecchurin of Touon-Ryu and Suparimpei of Goju-Ryu. It should be noted that this knowledge does not come from books, but directly from the masters who transmit the tradition.

Further, if not indicated somewhere, we will address Pechchurin to Touon-ryu, and Suparimpe to Goju-ryu.

About Names:

壱 百零八 (one hundred zero eight) — Suparimpe;

百步 连 (a sequence of one hundred steps) — Pecchurin.

In comparison, kata we will operate with such terms as Embusen, Kihon and Imi.

A brief description of the terms for those who do not own them:

  • Embusen — can be described as a “kata drawing”, i.e. movements and turns and its directions, the number of steps;
  • Kihon — the basics, in this case, the manner of performing the technique, taking into account the characteristics of the school;
  • Imi — the meaning inherent in the movement.

Embusen.

The Pecchurin of  Touon-ryu and Suparimpe of Goju-ryu can be divided into two parts. The first part will be the same for both kata in the number and direction of steps and turns, although some stances differ (we’ll talk about techniques later).

The differences between the two kata begin after four passes in different directions (in the form of a cross) with Ippon-ken and spreading the arms to the sides, like a double gedan barai block.

From this point until the end of Suparimpe’s form, there are four 180 turns and one 360 ​​round kick. In Pecchurin, on the other hand there are one 180 turn and one 180 round kick. The number of steps in the second part of  Pecchurin (where it begins to diverge from Suparimpe) is 7-9 steps less. An interesting coincidence, “100 steps” is 8 steps shorter than “108”.

Kihon.

The dynamics of kata Pecchurin and kata Suparimpe are very different.

In terms of basic techniques, all Goju-ryu stances are present in Touon-ryu. However, in a slightly different form. For example, Zenkutsu Dachi are always half-turned (Hanmi), unlike the front stance of Goju-Ryu. And in Nekoashi Dachi, the leg is pulled so close that the heel touches the ankle of the other leg.

When comparing kata Pecchurin and kata Suparimpe, we will not take into account the difference in performance of stances and techniques, we would only distinguish between fundamentally different positions and techniques. For example, in the first part of Pecchurin kata (in some techniques) there is Zenkutsu Dachi, while performing the same techniques in Suparimpe kata, the action is performed in Sanchin Dachi. In addition, in Pecchurin there is a Seisan Dachi stance, which is absent in Goju-Ryu Suparimpe kata.

Imi.

People who practice traditional schools may notice that in old forms the meaning of movements and their direct execution as a fighting technique in kata are very close, this is especially noticeable in Uechi-ryu school, with a lesser extent in Goju-ryu.

In Touon-ryu, explicit techniques (Kaishu 開 手) of kata, as in Uechi-ryu, are easily traced. If we see a block, then this is a block, if we see a joint lock, then this is it, etc. We will not fantasize on what is not represented in the kata, the development can be anything, we focus on the movements of the kata itself.

Here are a couple of examples:

  • At the beginning of the kata Suparimpe there is Hiki Uke + Nukite (one hand pulls, the other hits with fingers). In Pecchurin, in this place, pushing a sharp block and a strike with Shuto;
  • At the moment when in Suparimpe Nekoashi + Mawashi uke + Tora Guchi, in Pechchurin there is a hand grab with knuckles hitting in painful areas;
  • There are techniques in Suparimpe that are not in Pecchurin, such as nukite after the shiko dachi suri ashi (similar to what happens in Goju-Ryu Seisan before San Ren-Tsuki). This “piece of kata” is absent in Pecchurin;
  • And in Pecchurin there are techniques that absent in the Suparimpe kata.

Thus, in two forms, a different kihon, different techniques, a different number of steps. Nevertheless, kata have a long similar part, which apparently causes confusion.

Itoman Morinobu on the list of kata in the book «Todi Jutsu no Kenkyu» from 1934 among others, gives the following kata names: Suparimpe Sho, Suparimpe Dai and Pecchurin; which also falls on the scales in favor of the fact that these are two different kata.

In general, Suparimpe differs from Pecchurin in approximately the same way as the two photos at the beginning of this article.

After Kyoda Juhatsu moved to Kyushu, one of his senior students, Iraha Choko, remained in Okinawa, but with the passing of his, Pecchurin Kata also disappeared from Okinawa, and now there is only an echo, the name Pecchurin that still remains in some dojos in order to call Suparimpe.